Skip to Content.

Mailing lists service

Prosimy czekać...

Wysyłanie wiadomości

Jeśli jesteś subskrybentem listy, otrzymujesz wszystkie wiadomości na nią wysyłane. Możesz odpowiadać na nie lub wysyłać własne wiadomości.

Wysyłanie wiadomości z klienta pocztowego

Wysłanie wiadomości na listę jest łatwe: za pomocą klienta pocztowego lub webmaila wyślij wiadomość na adres listy. Adres składa się z nazwy listy i sufiksu '@eduroam.pl' (przykład: psycho_cognitive(@)eduroam.pl).

Uwaga: musisz wysyłać wiadomości na listę z adresu, którym ją subskrybujesz, w przeciwnym razie wiadomość może zostać odrzucona.

Wysyłanie wiadomości ze środowiska list mailingowych

Możesz także zalogować się do środowiska list mailingowych, przejść do strony informacyjnej listy, na którą chcesz wysłać wiadomość i kliknąć link 'Wyślij wiadomość' w lewym menu.

Ta metoda nie jest zbyt elastyczna: z poziomu interfejsu webowego list mailingowych nie możesz dodawać lub zmieniać odbiorców wiadomości, dodawać załączników czy formatować wiadomość.

Odpowiadanie na wiadomość

Odpowiadanie na wiadomość wysłaną na listę wygląda tak samo jak w przypadku wiadomości prywatnych, bądź jednak ostrożny: konfiguracja niektórych list powoduje, że odpowiedzi są domyślnie wysyłane na listę, czyli do wszystkich subskrybentów. Jeśli chcesz odpowiedzieć jedynie nadawcy wiadomości, upewnij się, że wiadomość zawiera odpowiedniego odbiorcę!

Możesz także odpowiadać na wiadomości bezpośrednio z poziomu środowiska list mailingowych. Jednak prostsze i bardziej elastyczne jest odpowiadanie przy użyciu klienta pocztowego bądź webmaila...

Kilka reguł

Wysyłając wiadomość na listę stajesz się odpowiedzialny jako jej autor. Jeśli wysyłasz wiadomość na listę, zostanie ona przeczytana przez subskrybentów listy, i możliwe, że wywiąże się rozmowa. Dlatego, używając list mailingowych należy przestrzegać pewnych zasad.

Zanim napiszesz na listę

Dobrze jest przez pewien okres czasu po zasubskrybowaniu listy poobserwować ruch na liście, zanim się zacznie wysyłać wiadomości. Pozwoli to zebrać użyteczne informacje i uniknąć gaf:

Niektóre listy wymagają, aby subskrybenci przedstawiali się grupie przy subskrypcji, inne - w pierwszej wysłanej wiadomości, a na innych listach (z reguły tych największych) uznaje się to za niepotrzebne i irytujące... Zapoznaj się z regułami i postępuj zgodnie z nimi!

Prywatność

Wszystkie wiadomości wysyłane na listę są archiwizowane. Dlatego, fakt wysłania wiadomości automatycznie oznacza wyrażenie zgody na dystrybucję i archiwizowanie. Możesz jednak poprosić o usunięcie wysłanej wiadomości, bezpośrednio przez archiwum listy (przycisk 'Oznacz wiadomość do usunięcia') lub kontaktując się z właścicielami listy.

Jeśli wysyłasz wiadomość na listę, Twój adres email będzie zawarty w jej nagłówku i w archiwum listy. Z reguły jednak Twój adres email i inne dane nie zostaną przekazane innym podmiotom bez Twojej zgody, chyba że reguły mówią co innego.

W większości krajów Twoje dane są chronione przez prawo. Na przykład w Stanach Zjednoczonych ma zastosowanie Akt Prywatności z 1974. W Unii Europejskiej zastosowanie mają Dyrektywa 95/46/EC Parlamentu Europejskiego, a także prawo danego kraju. Aby dowiedzieć się więcej, skontaktuj się z właścicielami listy.

Jak w przypadku każdej korespondencji, musisz podpisywać swoje wiadomości. Na profesjonalnych listach mailingowych podaje się zwykle nazwę swojej organizacji i stanowisko razem z imieniem i nazwiskiem. Zastanów się jednak, czy należy podawać dużo szczegółów (adres, numer telefonu, itp.): dane te będą dostępne w archiwum listy...

Nigdy nie wysyłaj informacji o innych osobach bez ich zgody.

Dobre praktyki

Jeśli pytasz o coś na liście, należy wysłać podsumowanie otrzymanych odpowiedzi.

Jeśli odpowiadasz na wiadomość wysłaną na listę, musisz zdecydować, czy odpowiadasz na adres listy czy prywatnie do nadawcy. To może zależeć od tego, czy odpowiedź powinna być przeczytana przez innych subskrybentów...

Zawsze używaj opisowych tematów wiadomości. Na niektórych listach zdefiniowane są typowe tematy i obowiązkowo należy tagować wiadomości za ich pomocą (przykłady: [podsumowanie], [pilne], [administracyjne], [pytanie], itp.).

Niektóre rodzaje wiadomości nie są pożądane na listach mailingowych: ogłoszenia, spam, wiadomości komercyjne, ostrzeżenia o wirusach, wiadomości testowe, wiadomości związane z polityką czy religią, oszustwa, nierespektowanie prywatności, wiadomości wprowadzające w błąd, obrażające, godzące w uczucia religijne, rasistowskie, wulgarne, promujące dyskryminację, okrucieństwo lub nienawiść, czy ogólnie niezgodne z prawem.

Wiadomości niekonstruktywne (na przykład uwagi na temat pisowni) i inne ataki personalne nie są mile widziane na listach. Jeśli naprawdę musisz napisać komuś coś nieprzyjemnego, lepiej zrób to w wiadomości prywatnej... Na większości list mailingowych źle widziane jest także karmienie trolli (tematy lub wiadomości celowo nieprawidłowe, wysyłane w celu sprowokowania reakcji).

Ogólnie lista używa jednego języka do wymiany informacji pomiędzy uczestnikami. Postępuj według tej zasady, nawet jeśli nie jest to Twój język ojczysty. Staraj się także respektować podstawowe reguły gramatyki i pisowni, nie stosuj języka "SMS" i czytaj swoje wiadomości przed wysłaniem!

Być może chcesz dodawać załączniki do wysyłanych wiadomości. Przestrzegaj kilka podstawowych reguł:

Jeśli chcesz dzielić dokumenty z innymi uczestnikami listy, lepiej wyślij je do sekcji 'Dokumenty'.

Używanie poczty elektronicznej i list mailingowych wiąże się ze zbiorem precyzyjnych reguł: "Netykietą". Na stronie Wikipedii poświęconej Netykiecie znajdziesz ogólne zasady Netykiety, a także dużo użytecznych linków.


Top of Page